Strefa logowania

zarejestruj się       przypomnij hasło

Dołącz do grona AutoPasjonatów!
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies. [zamknij]

Rozrząd - co powinniśmy o nim wiedzieć?

Kategoria: Artykuły » Eksploatacja, opublikowano: 2011-08-11, zamieścił: redakcja

Rozrząd - co powinniśmy o nim wiedzieć? Każdy samochód ma silnik, a każdy silnik składa się z wielu elementów. Są oczywiście takie elementy o których coś wiedzieć powinien każdy z nas.Najlepiej jest mieć jakąkolwiek wiedzę na temat tych najważniejszych, bez których jego praca nie byłaby możliwa. Jednym z takich elementów jest rozrząd, o którym wielu kierowców nie ma zielonego pojęcia. Czym więc jest rozrząd oraz jak pracuje, jakie są jego rodzaje? Rozrząd jest układem, którego zadanie polega na doprowadzeniu paliwa do silnika oraz odprowadzeniu z niego spalin. Definicja brzmiąca być może trochę naukowo, jest jednak stosunkowo łatwa w zrozumieniu. Wyobraźmy sobie rozrząd jako zespół przewodów i tłoków, które wprowadzają paliwo do silnika oraz przewody z drugiej strony komory silnika, które odprowadzają z niego spaliny. Proste, prawda? Jest to jednak bardzo uproszczona wizja rozrządu, aczkolwiek warto ją sobie przyswoić. Praca rozrządu zależy od tego, jakiego jest on rodzaju. Najczęściej mamy do czynienia z czterema podstawowymi rodzajami:
  • 1- rozrząd zaworowy, w którym praca polega na otwieraniu i zamykaniu zaworów pobierających paliwo i wydalających spaliny w odpowiednim momencie
  • 2- rozrząd tulejowy, w którym tuleja przesuwna zamyka i otwiera zawory pobierające paliwo i wydalające spaliny
  • 3- rozrząd tłokowy, w którym to tłok zamyka i otwiera kanały wydechowe i pobierające paliwo
  • 4- rozrząd, który sterowany jest przepustnicą obrotową
Z tych czterech typów najczęściej spotkamy się z rozrządem zaworowym, który występuje w zdecydowanej większości silników benzynowych. Spotyka się kilka odmian tego typu rozrządu, a najczęściej spotykaną jest DOHC, która polega na tym, że w silniku są dwa wałki znajdujące się w głowicy. Innymi odmianami są: SOHC, OHV, SV oraz IOE, które różnią się od pozostałych albo liczbą wałków albo ich umiejscowieniem. Warto pamiętać o okresowej wymianie elementów rozrządu bowiem jego zużycie i awaria może uszkodzić poważnie silnik i zmuszeni będziemy zrobić remont silnika co niesie za sobą ogromne koszty. Zwykle rozrząd wymienia się co 60 000km, przy okazji wymiany rozrządu warto pamiętać o wymianie pompy wody (zwykle wymienia się pasek, rolki, napinacz i pompę wody).

Źródło:
Zdjęcie: sxc.hu

Zobacz również:

  • Jak dobrać akumulator? - Jak dobrać akumulator? To pytanie szczególnie ważne w okresie zimowym, kiedy nikt z Nas nie chce niemiłej niespodzianki o poranku. Jaki akumulator wybrać? Czym się kierować? Jak dobrać akumulator do Twojego samochodu? Na te pytania odpowiem w tym artykule.

  • Światła do jazdy dziennej - czy można je stosować? - W nowych samochodach co raz częściej możemy zauważyć, że producenci decydują się na montaż świateł do jazdy dziennych w swoich pojazdach. Wielu kierowców chciało mieć tego typu światła w swoich samochodach. Czy dla takich właśnie kierowców są jakieś możliwości, zastosowania świateł do jazdy dziennej?

  • Jak dbać o wnętrze samochodu? - Wnętrze samochodu jest bardzo ważne i warto dobrze o nie zadbać. To przecież we wnętrzu naszego samochodu podróżujemy i to od niego zależy, jak będziemy się w nim czuć podczas jazdy.


Redakcja portalu AutoPasjonaci.pl nie bierze odpowiedzialności za stosowanie się do publikowanych artykułów.
Treści mają charakter wyłącznie informacyjny i wynikają z wiedzy oraz obserwacji autora.

Komentarze

Nie ma żadnych komentarzy! Możesz być pierwszą osobą, która napisze tutaj komentarz.

Komentarze mogą zamieszczać tylko zarejestrowani użytkownicy

Daj znać znajomym

Losowe Auta

  • Polonez Caro
    Polonez Caro
    Polonez Caro "Wonsky"
    Pojemność 1.6 Moc: 87
    Rodzaj paliwa: Pb+LPG Zamieścił: Malina
  • Picuś
    Picuś
    Picuś
    Pojemność 1.8 Moc: 95
    Rodzaj paliwa: ON Zamieścił: VWcolecter
  • Schnell's Espero
  • Citroen Xsara Break
    Citroen Xsara Break
    Citroen Xsara Break
    Pojemność 1.8 Moc: 90 km
    Rodzaj paliwa: Pb Zamieścił: Steven
  • BETA
    BETA
    BETA
    Pojemność 1.6 Moc: 100
    Rodzaj paliwa: Pb Zamieścił: ziom12345.81

Losowe Galerie

  • SzaraSzczała

    SzaraSzczała

    Zdjęć: 1
    Mała bestia :D

  • Poprawki przy dolocie powietrza

    Poprawki przy dolocie powietrza

    Zdjęć: 5
    Wydajniejszy pobór powietrza

  • golf

    golf

    Zdjęć: 1
    1.9 tdi

  • Arek Osowski

    Arek Osowski

    Zdjęć: 3
    moje pierwsze autko.:)

  • XII Tatrzański Rajd Pojazdów Zabytkowych

    XII Tatrzański Rajd Pojazdów Zabytkowych

    Zdjęć: 113
    XII Tatrzański Rajd Pojazdów Zabytkowych - Pińczów


Kalendarz Imprez

 < < April 2024 > > 
Pn Wt Śr Czw Pt Sb Nd
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Shout Box

08:54:57 Nevillberger : ?
06:12:30 justinrobinson : justinrobinson
05:39:11 elaclark : elaclark
11:42:32 Warsaw Dental Center : dentysta
01:15:43 Nevillberger : 6
20:22:40 wojast66 : l
10:29:39 Anastasia : dentysta
19:40:45 kyjoho : https://busytransport.wordpres
s.com
19:55:58 kyjoho : ?
19:55:59 kyjoho : ?
19:56:01 kyjoho : ?
19:56:04 kyjoho : test
19:56:13 kyjoho : fajna strona
19:56:23 kyjoho : cześć
19:56:27 kyjoho : pozdrawiam
19:56:34 kyjoho : jest tu kto?
19:56:36 kyjoho : ?
19:56:37 kyjoho : ?
19:56:38 kyjoho : ?
08:34:38 syed : d
Odznacz aby wyłączyć automatyczne
przewijanie okienka. Może
to być przydatne gdy próbujesz
odczytać starsze wiadomości a
automatycznie przewijające się
okienko utrudnia Ci to.

Zaloguj się aby pisać w shoutboxie,
zarejestruj się jeśli nie masz konta.
Copyright © AutoPasjonaci.pl 2011. Wszelkie prawa zastrzeżone.